Perilaku Makan Bayi Usia 6 Bulan

  • imageMenjelang usia enam bulan, anda mungkin sudah dapat perhatikan tanda-tanda yang bayi sudah menunjukkan tanda tanda seperti mau makan. Pada usia 6 bulan ini bayi sudah dapat menegakkan kepalanya sendiri dan akan hilang refleks menjulurkan lidah (tongue thrust) yang bermakna dia sudah boleh belajar mengambil makanan selain makanan cecair sekarang. Dia juga akan mula menunjukkan minat terhadap makanan di piring anda, memerhatikannya dan mungkin akan cuba mencapainya.
  • Tidak berarti bayi anda sudah pandai duduk dan makan dengan sudu dan garpu. Sebenarnya, makanan padat pertama bayi bukanlah pepaya tetapi mungkin makanan awal yang bersifat cair kerena makan ialah kemampuan yang dipelajari oleh bayi secara perlahan-lahan.
  • Jadi apakah makanan yang sesuai sebagai permulaan? Makanan awal yang selalu diberikan adalah bubur beras ditambah zat besi untuk bayi sebab mudah dicerna dan memang diketahui akan tidak mencetuskan sebarang reaksi alergi. Lebih direkomendasikan bubur nasi yang dimasak sendiri.
  • Mulailah dengan mencampurkan satu sendok kecil bubur nasi atau beras merah dengan empat atau lima sendok kecil susu badan, susu formula, atau air masak dingin. Anda boleh menggunakan sendok bayi tetapi sebagoan lain menyarankan supaya anda menggunakan jari saja, tetapi pastikan tangan kita bersih. Cara yang mudah ialah menjumput sedikit campuran bubur nasi dengan ujung jari jari dan suapkan kepada bayi.
  • Jangan harapkan yang dia akan makan banyak pada satu-satu masa selalu banyak. Perut bayi yang kecil hanya dapat diisi sedikit sahaja, dan sebahagian besar nutrisinya akan terus datang dari ASI atau susu formula untuk beberapa bulan lagi.
  • Makanan lain yang boleh anda mulai berikan pada usia enam bulan dianataranya:
    buah-buahan, seperti pisang, pir dan epal yang dipurikan;sayur-sayuran, seperti lobak merah, labu dan bunga kubis. Anda juga boleh coba sayur-sayuran berkanji seperti kentang dan kedelai. Penting bagi anda memberikan bayi makanan berasa asin disamping yang manis pada tahap ini supaya dia tidak hanya gemarkan makanan manis saja.
Iklan

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s